Äggfakta

Storleken

Storleken pÄ Àggen beror pÄ Äldern hos hönan. En yngre höna vÀrper mindre Àgg medan en Àldre höna vÀrper större Àgg. Eftersom kalciummÀngden i Àggen för det mesta Àr den samma Àr skalen tunnare pÄ ett stort Àgg.

 

GI

I dag Àr glykemiskt index ett vÀlkÀnt begrepp och ett av de allra bÀsta livsmedlen ur glykemiskt
perspektiv Àr Àgget!

 

Skalning

Skalningen underlÀttas ifall Àgget kyls direkt efter kokning. FÀrska Àgg Àr mera svÄrskalade.

Koka Àgg

Ett löskokt Àgg skall kokas i 3 minuter och ett krÀmigt Àgg i ca 5 min. Ett hÄrdkokt Àgg skall koka ca 8-10 min. Tiden skall man börja rÀkna efter att den första bubblan syns. Man bör Àven beakta Àggstorleken och mÀngden vatten i kastrullen. Ett stort Àgg tar lÀngre tid att koka, och ett mindre Àgg tar kortare tid. TÀnk pÄ att lÀgga i Àggen i kallt vatten, lÀgger man i dem i kokande vatten spricker de.

Man kan kolla om ett Àgg Àr kokat genom att snurra det pÄ bordet. Kokade Àgg snurrar fort medan ett rÄtt Àgg stannar.

 

Kvalitet

För att se om ett Ă€gg Ă€r fĂ€rskt kan man lĂ€gga det i ett glas med vatten. PinfĂ€rska Ă€gg ligger kvar pĂ„ botten och riktigt gamla Ă€gg stĂ„r med den trubbiga Ă€nden uppĂ„t. Ägg som flyter helt skall kastas.
Man kan Àven se om ett Àgg Àr fÀrskt efter att man knÀckt det. Ifall Àgget Àr fÀrskt skall gulan vara hög, vitan klar, seg och tjock runt gulan samt lite mer lÀttflytande mot kanterna.

Ett prima Àgg kan hÄllas fÀrskt i över en mÄnad efter utgÄngsdatum ifall det förvaras svalt.

 

FĂ€rgen

FÀrgen pÄ Àgget beror pÄ vilken hönsstamm hönan tillhör. Bruna hönor vÀrper mest bruna Àgg och vita hönor vÀrper mest vita Àgg. Eftersom Àggets övriga egenskaper inte har nÄgonting med fÀrgen att göra Àr vita och och bruna Àgg innehÄllsmÀssigt likvÀrdiga.

       

 

 

Ett Àgg Àr naturens vitaminpiller och innehÄller all nÀring som krÀvs för en liten kyckling. C-vitamin Àr det enda nÀringsÀmnet ett Àgg inte innehÄller.
Ett Àgg innehÄller ca 88 kcal (360 kJ). Vitan i Àgget vÀger ca 40 g & gulan ca 20 g.
Energi 360 kJ
Protein (Behövs för celluppbyggnad) 7,5 g
Fett (Ger energi) 6,06 g
A-vitamin (Bra för synen, vÀxten och immunförsvar) 0,13 mg
D-vitamin (Bygger med kalcium upp skelettet och tÀnderna) 0,84 mg
E-vitamin (Skyddar mot hjÀrt- & kÀrlsjukdomar) 1,1 mg
B1-vitamin (Bra för Nervsystemet) 0,04 mg
B2-vitamin (Bra för hyn & immunförsvar) 0,27 mg
B6-vitamin (Bra för huden) 0,07 mg
Kalcium mineral (Bygger upp skelettet) 30 mg
Selen (Skyddar kroppen mot oxidering, förebygger dessutom hjÀrt-kÀrlsjukdomar och cancer) 14,40 mg
Zink (Bidrar till nÀstan 100 olika viktiga kroppsfunktioner) 0,18 mg
JÀrn (FörbÀttrar blodets förmÄga att transportera syre) 1,14 mg
Kolesterol* (Är viktigt för bildning av cellvĂ€ggar) 250 mg

*Kroppen behöver kolesterol för att bl.a. bilda cellvÀggar, vissa hormoner och d-vitamin. DÀrför tillverkar kroppen kolesterol sjÀlv och friska mÀnniskor reglerar halten automatiskt efter vad maten tillför.

Men man bör skilja pĂ„ bra och dĂ„ligt kolesterol, eftersom dĂ„ligt kolesterol kan orsaka problem i blodkĂ€rlen medan bra kolesterol tar bort det dĂ„liga. HĂ€r spelar livsstil och fettintag en vikig roll. MĂ€ttat hĂ„rt fett (som finns i bl.a. chips) pĂ„verkar negativt. OmĂ€ttat mjukt fett (som finns i bl.a. olivolja) pĂ„verkar positivt. Ägg innehĂ„ller mest omĂ€ttat fett som skapar god kolesterol. Detta betyder att om man Ă€ter ett Ă€gg om dagen kan det inverka positivt pĂ„ ens egen hĂ€lsa!